بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمانشاه، هوشنگ بازوند عصر سه شنبه سوم مهر ماه در کارگروه گردشگری استان بااشاره به مرکزیت استان کرمانشاه در منطقه غرب کشور و ارائه خدماتی که در حوزه های مختلف به استان های همجوار خود می دهد، اظهار کرد: «خدمات یکی از محورهای پررنگ توسعه استان است که پرچمدار این محور نیز حوزه گردشگری است.»
او ادامه داد: «در یک سال گذشته وقوع زلزله بزرگ 7.3 ریشتری و پس لرزه های آن باعث شد که نتوانیم از این محور توسعه بخوبی استفاده کنیم.»
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: «از آنجایی که گردشگران همواره در پی یک مقصد امن و با خطر کم هستند، وجود پس لرزه های مداوم کاهش ورود گردشگران به استان را بدنبال داشت که این کمبود گردشگر را باید جبران کنیم.»
او بابیان اینکه گردشگری همانند سایر کالاها در سبد خانوارهای ایرانی قرار گرفته، عنوان کرد: «گردشگری امروز به یک اولویت برای خانواده ها تبدیل شده، لذا باید از این فرصت برای استان استفاده کنیم.»
بازوند به جاذبه های گردشگری منطقه اورامانات کرمانشاه اشاره کرد و گفت: «جاذبه های گردشگری این منطقه می تواند به اندازه چاه های نفت برای ما درآمدزایی داشته باشد.»
او تاکید کرد: «وقتی گردشگران به یک منطقه ورود پیدا کرده و آن منطقه را از حالت معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنند، بخش خصوصی و مردم شروع به ایجاد زیرساخت های گردشگری کرده و به تبع ایجاد اشتغال می شود.»
استاندار کرمانشاه با اشاره به اهمیت و جایگاه تبلیغات در حوزه گردشگری، اضافه کرد: «سازمان برنامه و بودجه استان اعتبارات لازم را برای بحث تبلیغات حوزه گردشگری استان باید تامین کند.»
او خاطرنشان کرد: «باید تلاش کنیم تا از نیمه دوم سال 97 کرمانشاه را به عنوان یک شهر گردشگری معرفی کنیم.»
بازوند همچنین به مطرح شدن پروژه کرمانشاه ۲۰۲۰ اشاره کرد و یادآورشد: «کرمانشاه 2020 را با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح کردم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت، در این راستا تمام دستگاه های استان باید به اداره کل میراث فرهنگی کمک کنند تا پروپوزال این ایده را تهیه و در هیات دولت به تصویب برسانیم.»
او خاطرنشان کرد: «کرمانشاه از دیرباز به عنوان یک برند گردشگری در کشور مطرح بوده، اکنون نیازمند کمی تحرک هستیم تا گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کنیم.»
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: «اگر بخواهیم کرمانشاه 2020 را معرفی کنیم، ضروری است که همه مدیران یک معاون و یا مشاور گردشگری داشته باشند.»
او متذکرشد: «اگر می خواهیم توسعه گردشگری انجام گیرد، نیاز به یک اجماع مدیریتی داریم، چراکه درصورت از دست فرصت گردشگری در استان، استان های همجوار این فرصت را بدست گرفته و ما بی بهره خواهیم ماند.»
بازوند همچنین با انتقاد از عدم حضور مدیران استانی در کارگروه گردشگری، عنوان کرد: «حضور معاونان به جای مدیران حاکی از آن است که گردشگری برای مدیران استان اهمیت ندارد، لذا باتوجه به اینکه گردشگری از محورهای اصلی توسعه استان است، از این پس حضور مدیران در این کارگروه الزامی است.»
تدوین تقویم فرهنگی کرمانشاه
جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با طرح این مساله که چرا استان کرمانشاه با وجود همه ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری در جذب گردشگر موفق نبوده است؟ با بیان اینکه صرف نظر از عامل جنگ، بازسازی و زیرساخت ها، پنج عامل اساسی را از جمله مهمترین عوامل این مساله عنوان کرد.
او ادامه داد: «عواملی همچون بسته بودن مسیر عتبات عالیات، نا امنی های عراق، حضور داعش و مسائل اقلیم کردستان عراق، مساله زلزله، ضعف در تبلیغاب و معرفی استان و عدم همراهی ارزشمند دستگاه های دولتی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری و اقتصادی کردن این رویدادها در جذب گردشگر استان در سالیان اخیر تاثیرگذار بوده اند.»
بالایی با اشاره به برگزاری رویدادهای متعدد در حوزه های فرهنگی، ورزشی، علمی، هنری و ... در کرمانشاه، اظهار کرد: «این رویدادها در طول سال و به صورت ملی، منطقهای و گاها بین المللی برگزار می شود، اما به دلیل همپوشانی، موازی کاری، عدم اطلاع رسانی مناسب و عدم همکاری دستگاه ها وجهه اقتصادی برای استان پیدا نمی کنند.»
او افزود: «در نظر داریم تمام رویدادهایی را که دستگاه های مختلف از اسفند امسال تا پایان سال 98 برگزار می کنند را احصاء کرده و یک تقویم فرهنگی با تاکید برگردشگری تهیه کنیم.»
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: «در این راستا، تمام دستگاه های اجرایی استان موظفند ظرف 15 روز رویدادهای مهم حوزه خود را که در سه سطح یادشده برگزار می شود را به معاونت سیاسی استانداری ارسال کنند تا زمینه هم افزایی بیشتر دستگاه ها در استان فراهم شود.»
او در ادامه به کلیدی بودن تبلیغات در گردشگری اشاره کرد و گفت: «تبلیغات می تواند برای جذب سرمایه گذار و سپس ورود گردشگر بسیار حائز اهمیت باشد، لذا انتظار است دستگاه ها و ادارات استان در برنامه هایی که اجرا می کنند، بحث گردشگری را در اولویت خود قرار دهند، چراکه باید گردشگری را به موضوعی فرابخشی در استان تبدیل کنیم.»
او اضافه کرد: «تا سال مالی آینده حدود هفت میلیارد تومان را درحوزه تبلیغات گردشگری هزینه خواهیم کرد که از این میزان سه میلیارد و 600 میلیون تومان سهم دولت و بقیه سهم بخش خصوصی خواهد بود.»
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین به ایده کرمانشاه 2020 و نقش آن در رونق گردشگری کرمانشاه پرداخت و افزود: «اگر این رخداد را درکرمانشاه داشته باشیم، طبق وعده استاندار 50 درصد از منایع مورد نیاز اجرای آن از محل منابع استان تامین می شو.»
نگرش ها به حوزه گردشگری تقویت شود
محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در کارگروه گردشگری استان باتاکید براینکه باید یک نگاه گردشگری در استان حاکم شود، اظهار کرد: «اداره کل میراث فرهنگی باید بینش و نگرش به حوزه گردشگری را در استان ایجاد و تقویت کند.»
او ادامه داد: «در این راستا بین دستگاه ها و لایه های مختلف جامعه استان باید به گردشگری به عنوان یک سرمایه توجه شود.»
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه وجود ظرفیت های گوناگون گردشگری در حوزه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و... را در استان یک ثروت خدادادی توصیف کرد و گفت: «شهر کرمانشاه را با وجود رودخانه قره سو تنها با کمی همت می توان به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل کرد.»
او بر لزوم ارتقاء نگاه و فرهنگ گردشگری بین مردم استان تاکید کرد و افزود: «باید این آموزش ها را داشته باشیم تا همه اقشار مختلف در جذب گردشگر نقش آفرینی کنند.»
الهی تبار با بیان اینکه مسیرهای گردشگری باید پرجاذبه باشند، عنوان کرد: «متاسفانه در جاده های کرمانشاه تابلوهای فاصله تا اثرتاریخی نصب نشده و اداره کل راهداری نیز آن را از وظایف خود نمی داند، درحالیکه گردشگری حوزه ای فرابخشی است.»
او تصریح کرد: «همچنین به منظور ورود گردشگران به استان باید با تورلیدرها ارتباط گرفته و همایشی برگزار کنیم.»
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه بابیان اینکه باید به پروژه 2020 به عنوان یک محور کاری در استان توجه کنیم، گفت: »فرصت مناسبی است که روی این پروژه کار و هدفگذاری کنیم.»
او خواستار توجه به نقش سازمانهای مردم نهاد در جذب گردشگر و کاهش هزینه تبلیغات گردشگری در استان شد.
هدایت حاتمی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز داشتن پتانسیل گردشگری، وجود زیرساخت ها، فرهنگ و اتمسفر گردشگری، معرفی صحیح و نهادینه کردن فرهنگ گردشگری را از ارکان اصلی موفقیت در مقوله گردشگری عنوان کرد و افزود: «مردم ایران کرمانشاه را باید با یک برند و شعار بشناسند، لذا به برند نیاز داریم.»
او تاکید کرد: «باید از ظرفیت هایی همچون تبلیغ در رسانه ملی برای معرفی گردشگری کرمانشاه استفاده کنیم.»
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: «باید از شرکت های تبلیغاتی با پرداخت تسهیلات حمایت کرده تا کرمانشاه را معرفی کنیم.»
او بهره مندی از فضای دیجیتال را از دیگر ظرفیت هایی عنوان کرد که باید از آن برای جذب گردشگر به کرمانشاه استفاده کرد و گفت: «از آنجایی که انعکاس اخبار منفی درکاهش جذب گردشگر موثر است، رسانه های استان باید این مقوله را مورد توجه قرار دهند.»
در این جلسه علاوه بر موافقت با برنامه و بودجه درخواستی تبلیغات گردشگری استان در سال جاری، پیگیری یک رویداد بین المللی در سال 2020 به میزبانی کرمانشاه و تدوین تقویم فرهنگی استان در سال پیش رو مورد تصویب اعضای کارگروه قرار گرفت.
انتهای پیام/